неділя, 30 березня 2014 р.

Географічна гра «Шлях Мандрів»


Географічна гра «Шлях Мандрів»
Мета: узагальнити матеріал за курс географії 7-го класу, активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати їх творчі здібності, підвищити інтерес до предмету.
Обладнання: фізична карта світу, комп’ютер, мультимедійний проектор, дзвіночок, стрічки з надписом «Містер Географ», «Міс Географія».
І конкурс «ТЕМА»
(Учасник обирає тему сам. По 6 запитань до кожної теми. Вірна відповідь — 1 бал).
I тема «Африка»
1. Яке місце за площею серед інших материків займає?(2)
2. Яка найвища вершина Африки?.(Кіліманджаро 5895 м)
3. Яка протока відокремлює Африку від Європи?.(Гібралтарська )
4. До басейну якого океану відноситься р. Ніл?. (Атлантичного )
5. На якому острові водяться найменші в світі мавпи?.(о. Мадагаскар)
6.Назвіть крайню південну точку материка.(м. Голковий)
II тема «Австралія»
1. Яке найвище дерево в світі?
(Мигдалевий евкаліпт 100—150 м)
2. Яке озеро називають мертвим серцем мате­рика?
(оз. Ейр)
3. Хто і коли відкрив Австралію?
(Англ. мореплавець Д. Кук 1770 р.)
4. Яка найбільша річка материка?
(Муррей з притокою Дарлінг)
5. Яка столиця Австралії?
(Канберра)
6. Найвища вершина материка?
(г. Костюшко)
III тема «Антарктида»
1. Як називають нелітаючих птахів Антарктиди?
(Пінгвіни)
2. Хто відкрив цей материк?
(Ф.Ф. Беллінсгаузен і М.П. Лазарев, 1820 р.)
3. Кому належить Антарктида?
(Нікому)
4. Що таке айсберг?
(Плаваюча льодова гора материкового походження)
5. Яка середня товщина льоду на материку?
(200 м)
IV тема «Північна Америка»
1. Яка рослина зображена на державному прапорі Канади?
(Кленовий листок)
2. Який найбільший острів земної кулі?
(о. Гренландія)
3. Назвіть столицю США.
(Вашингтон)
4. Який півострів Росія продала СІША?
(Аляска, в 1867 році)
Які гори розміщені на заході материка?
(Кордильєри)
Яку затоку називають «мішок з кригою»?
(Гудзонову)
V тема «Південна Америка»
1. Яка пора року в липні на материку?
(Зима)
2. Яка найповноводніша річка на Землі?
(Амазонка)
3. Як називають вологі екваторіальні ліси в Південній Америці?
(Сельва)
4. Який найменший у світі птах водиться на ма­терику?
(Колібрі)
5. Яка найбільша держава в Південній Америці?
(Бразилія)
6. Яке найвисокогірніше озеро світу?
(оз. Тітікака)
VI     тема «Євразія»
1. Який океан омиває материк на півночі?
( Північно-Льодовитий )
2. Назвіть найглибше озеро світу.
(оз. Байкал)
3. Назвіть найвищу вершину світу?
(г. Джомолунгма)
4. Яка країна найбільша за площею?
(Росія)
5. Яка країна найбільш зелена?
(Китай)
6. Який кліматичний пояс займає тут найбільшу площу?
(Помірний)
II конкурс «Канікули»
(відгадай країну)
-                     Текст читати уривками. Після кожного уривку учасники називають країну. (Весь текст стосується однієї країни — Японії).
-                     За 1 уривок — 3 бали, 2-й — 2 бали, 3-й — 1 бал. Максимальна кількість — 5 балів.
I.       (3 бали).
За розмірами території цю країну можна порівня­ти з найбільшими країнами Західної Європи і шта­тами США. Однак за своїм складом і конфігурацією вона різко відрізняється від них. Порівняно бідна на природні ресурси, але дуже багата на ... узбережжя. За загальною довжи­ною берегової лінії її можна порівняти з усією Аф­рикою.
II.      (2 бали).
Жителі країни використовують ієрогліфічну пи­семність. Навчання в 9-річній обов'язковій школі дає знання 1200 ієрогліфів, а всього треба знати їх близько 2000. Поряд з цим в цій країні існує скла­дова азбука. В сучасних текстах корені більшості слів пишуться ієрогліфами, а граматичні закінчення і службові слова — складовою азбукою. Тексти чи­таються згори донизу і справа наліво.
III.     (1 бал).
Місцеві жителі з давніх часів називають свою країну Ніппон (або Ніхон). Ця назва складається з двох ієрогліфічних знаків, перший з яких означає «сонце», а другий «основа». Звідси й походить прохідне найменування країни як «Країни ранково­го сонця». Червоне сонячне коло на прапорі і круг­ла хризантема на державному гербі також сим­волізують сонце, що сходить.
(Японія )
III     конкурс «Оратор»
-                     Тема: «Природа — це казка, яку треба читати серцем».
-                     Протягом 1 хв. гравці висловлюють свої думки на задану тему. Максимальна оцінка — 4 бали.
VI конкурс «Підказка»
-                     Учасник гри запрошує собі помічника (будь-кого: товариша, родичів, учителя).
-                     Ведучий за допомогою проектору показує учаснику і глядачам по черзі 6 картинок так, щоб помічник їх не бачив.
-                     Помічник повинен протягом 1 хв. відгадати кар­тинки за тим описом, який буде давати учасник гри. Якщо за 1 хв. відгадані всі 6 картинок, учасник одержує 6 балів + 1 бал додатковий і обов'язково виходить у фінал.
-                     Після конкурсу «Підказка» в грі залишається 2 гравці з найбільшою кількістю балів. Якщо таких гравців більше (з однаковою кількістю балів), то розігрується додатково відеопитання: назвати людину, зображену на портреті. Показують портрет відо­мого географа. Хто з гравців першим вірно назве цю людину, той залишається грати.

VII конкурс «Дуель»
-                                                         Ведучий задає питання, а учасник, який знає від­повідь, сигналізує про це дзвіночком. Звуковий сигнал дає право відповідати.
-                                                         Відповідь оцінюється у 2 бали. Якщо відповідь невірна, відповідає інший учасник. Ведучий задає 10 запитань.
-                                                         Якщо після відповідей на них в обох фіналістів виявляється однакова сума набраних за гру балів, розігрується додаткове пи­тання.
Запитання VII конкурсу «Дуель».
1. Яким приладом вимірюють морські глибини?
(Лот)
2. Яке море не має берегів?
(Саргасове)
3. Яка частина світу розташована в чотирьох півкулях?
(Африка)
4. Як називається переселення з однієї країни в іншу?
(Міграція)
5. Як називається джерело, що періодично вики­дає фонтани гарячої води і пари?
(Гейзер)
6. Держава в місті. Чи може таке бути?
(Рим)
7. На якому материку нема рік?
(Антарктида)
8. Як називається найвища вершина Японії?
(вулкан Фудзіяма)
9. На якому континенті водиться дика собака дінго?
(Австралія)
10. Який острів найбільший у світі?
(о. Гренландія)
11.    Яке озеро в одній частині має солону, а в другій — прісну воду?
(оз. Балхаш)

Підбиття підсумків, визначення переможця. Переможцю гри пов'язують стрічку з надписом «Містер Географ» або «Міс Географія» і вручають призи.
Географічний брейн-рінг «По той бік екватору»
Мета: закріпити знання з теми «Материки південних широт», розширити кругозір учнів, підвищити інтерес учнів до предмету.
Обладнання: фізична карта півкуль, фізичні карти Австралії, Антарктиди, Південної Америки, комп’ютер,проектор, годинник із секундною стрілкою, дзвіночки.
Правила гри
1. Гра проводиться між двома командами.
2. Завдання команд – дати правильні відповіді на всі поставленні запитання раніше, ніж це зробить інша команда. За кожну правильну відповідь, що дана вчасно і раніше, команда одержує 1 бал.
3. Ведучий оголошує раунд, ставить запитання й вимовляє слово «час», при цьому він запускає механізм відліку часу на обміркування, що дорівнює 1-й хвилині.
4. Команда, що бажає дати відповідь, сигналізує про це дзвіночком.
5. Після того, як команда одержала право відповіді, капітан команди називає гравця, який буде відповідати.
6. Якщо відповідь правильна – команда отримує один бал. У протилежному випадку ведучий оголошує, що відповідь неправильна, і знову запускає механізм відліку, дозволяючи грати іншій команді.
7. Виграє команда, яка набрала більшу кількість балів.
Бій 1. Австралія
1. Він утворюється там, де великі опади чергуються з довготривалими посухами. Якщо він евкаліптовий – мамі, якщо акацієвий – мульга (скреб).
2. Яке лихо з’явилося в Австралії у 1859 році? (кролі)
3. Його ім’я серед відкривачів континенту. Він планував відкрити ще один, але й сам цього не зробив і надовго відбив охоту в усіх інших. Про кого мова? (Джеймс Кук)
4. Кенгуру та Ему – державні символи Австралії, зображені на гербі. Де можна побачити зображення лірохвоста, єхидни, качкодзьоба? (на монетах)
5. На австралійському телебаченні працює спеціальний огляд по вовні. Кого? (овець)
Бій 2. Антарктида
1. Об’єкт розташовано на острові Галіндез в 3000 км від Південного полюса. Це 2 гектари кам’янисто-льодяної суші, яку омиває Тихий океан. Взимку тут мінімальна температура -63, влітку +4…+8. А ще – чути українську мову. (НДС «Академік Вернадський»)
 2. Назвіть ім’я першого українця, що побував в Антарктиді. (Антон Омельченко)
3. Вони мали однакову мету, але по різному до неї йшли. Один казав: «Перемагає той, у кого все в порядку», інший: «Вони першими досягли полюса. Жахливе розчарування». Про кого річ? (Р. Амундсен, Р. Скотт).
4. Символ Антарктиди. (Пінгвін)
5. Серед подібних собі вона виділяється крутим характером. Її постійний супутник – вітер. Мудрі книги називають її АЦТ. Як звемо її ми? (Течія Західних Вітрів)
Бій 3. Південна Америка
1. У 1997 році на вершині Аконкагуа затріпотів український прапор. Якій події присвячувалося це сходження? (100 років з появи українців на материку)
2. Південноамериканську річку Оріноко об’єднує з Нілом, Нігером, Доном те, що в перекладі з мови корінних мешканців всі назви звучать однаково. Як? (Річка)
3. Закінчіть вираз: Конго + Міссісіпі + Янцзи + Об = … (Амазонка)
4. Як називається пліт, на якому здійснював подорож Т. Хейердал. (Ра)
5. Південноамериканські племена здавна вирощували приручених тварин – ламу, альпака. А тільки з приходом Х. Колумба вони навчилися: а) смажити м'ясо; б) пити молоко; в) вичиняти шкіру. Підведення підсумків.


«ГЕОГРАФІЧНЕ ДОМІНО»

Категорія учнів: учні 9-10 класу     
Мета:
-   закріпити головні поняття розділів „Україна на карті світу” та «Населення».
-   організувати активну діяльність учнів, спрямовану на відбір істинних та інших інваріативних ознак, що відображають суть предмету.
-   розвивати навички роботи в групі, спираючись на довіру, відкритість, творчий пошук та зацікавленість.
-   поставити учнів в однакові умови оцінювання через групову роботу та індивідуальний підхід.
Обладнання:
-   три поля (на 2-х зображенні контури України, на 1 – Європи). Поля розграфлені на 21 клітинку кожне. В клітинки вписано відповіді на запитання ведучого;
-   63 картки з фрагментами різних карт України з одного боку та номери запитань з другого;
-   2 аркуші із запитаннями до гри;
-   пояснювальна записка з правилами гри.
Правила гри:
-   розділити клас на групи. Доцільно створити групи по 5-10 чоловік, що дає можливість кожному учасникові взяти участь у грі. Кількість відповідей фіксує командир;
-   ведучий тримає у себе банк карток і запитання. Гравці не повинні бачити картки;
-   ведучий дістає з банку картки і зачитує запитання;
-   гравці швидко шукають на своїх полях відповідь, яку вони вважають правильною (кожен на своєму полі). Правильною є відповідь лише на одному з полів;
-   коли гравець вважає, що знайшов правильну відповідь, він піднімає руку;
-   хто перший піднімає руку, той отримує картку від ведучого. Командир команди фіксує учня та номер картки;
-   отриману картку гравець накладає на клітинку-відповідь таким чином, щоб зверху був номер:
а)    якщо відповідь правильна, картка лягає на своє природне місце;
б)  якщо відповідь неправильна, то при перевірці виявиться, що картка лежить не на своєму місці;
в)  якщо жоден із гравців не вважає, що має у себе на полі правильну відповідь, ніхто не піднімає руки, то проігнорована картка вилучається з гри.
-   Ведучий ставить запитання доти, доки в нього не залишиться карток. Проігноровані картки вважаються задіяними і другий раз у гру не вводяться.
-   Після цього ведучий або командири команд-суперників перевертають картки на ігрових полях так, щоб фрагменти карт були зверху.
-   Переможцем вважається та група, в якої утворилася найправдивіша карта України чи Європи.
-   Для команд, що не вибули з гри, пропонується додаткове завдання на карті.
Запитання до гри:
1.     Як називається перевищування рівня смертності над рівнем народжуваності? (депопуляція)
2.     Як називається результат перевищення народжуваності над смертністю? (природній приріст)
3.     Як називається переміщення людей з одного місця проживання на інше? (міграція)
4.     Як називається процес зростання частки міського населення, поширення міського способу життя та підвищення ролі міст у житті суспільства? (урбанізація)
5.     Назвіть процес, у результаті якого виникла українська діаспора. (еміграція)
6.     Як називається форма державно-політичного устрою суспільства заснована на визнанні народу як джерела влади, його права брати участь у вирішенні державних справ? (демократія)
7.     Як називається форма правління, за якої суверенні права на владу належать або всім дієздатним громадянам або їхній більшості? (республіка)
8.     Як називається форма державного устрою, за якою територія держави не має у своєму складі федеративних одиниць? (унітарна)
9.     Як називається визначення лінії державного кордону на місцевості? (демаркація)
10.           Як називається процес закріплення державного кордону міжнародними угодами? (делімітація)
11.           Як називається насильницьке приєднання однієї держави чи її території іншою? (анексія)
12.           Як називається наука, що досліджує територіальну організацію суспільства? (економічна географія)
13.           Як називаються населені пункти разом із зв’язками між ними, розміщені на певній території? (система розселень)
14.           Злиття багатьох міст і населених пунктів у єдине міське поселення називається ... (агломерація)
15.           Як називається лінія на суходолі або воді та уявна вертикальна площина, яка проходить через неї в повітряному просторі, і в надрах Землі і яка визначає рубіж держави та відділяє її від інших держав? (державний кордон)
16.           Незалежність держави, що полягає в її праві на власний розсуд вирішувати свої внутрішні й зовнішні справи без втручання в них будь-якої  іншої держави називається... (суверенітет)
17.           Розташування певної території і господарських об’єктів на ній відносно інших територій та господарських об’єктів на них визначає... (ЕГП)
18.           Місце країни на політичній карті світу і її ставлення до різних держав та інтеграційних об’єднань визначає ... (геополітичне положення)
19.           Яка кількість адміністративних одиниць в Україні? (24 області + АРК)
20.           Слідування пасажирів, вантажів від місця відправлення до пункту призначення через проміжні території називається ... (транзит)
21.           Частина поверхні суші з властивими їй природними, а також створеними в результаті людської діяльності властивостями і ресурсами становить ... (територія)
22.           Наука, яка розглядає вплив географічних чинників на внутрішню і зовнішню політику називається ... (геополітикою)
23.           Як називається здатність суб’єкта до самоуправління на основі власного законодавства, право і можливість створювати будь-які національно-територіальні утворення і самостійно регулювати своє внутрішнє життя? (автономія)
24.           Політичне, соціальне і культурне співтовариство організоване державою та засноване на його географічному просторі називається ... (країна)
25.           Що є основним законом держави, який визначає її суспільний і державний лад, державний устрій, основні права і обов’язки громадян і має найвищу юридичну силу? (Конституція)
26.           Як називаються корінні жителі будь-якої країни чи місцевості? (аборигени)
27.           Як називаються території на яких історично проживає певний народ? (етнічні території)
28.           Як називаються народи, що мають місцеве походження? (автохони)
29.           Як називається сукупність зображень, які становлять офіційну емблему держави? (державний герб)
30.           Як називається розподіл населення за віковими групами і контингентами з метою вивчення демографічних і соціально-економічних процесів? (вікова структура)
31.           Як називається процес збереження в часі і просторі конкретної історичної міри даного населення, його кількісного та якісного складу? (відтворення)
32.           Як називається поділ країни на менші частини з метою організації управління на місцях? (адміністративно-територіальний устрій)
33.           Як називається цілеспрямована діяльність державних органів та інших соціальних установ з метою збереження або зміни існуючих тенденцій в демографічних процесах? (демографічна політика)
34.           Назвіть глибоке порушення відтворення населення, яке загрожує самому його існуванню. (демографічна криза)
35.           Як називаються різні види територіального переміщення населення? (механічний рух)
36.           Яка величина виражає відношення кількості населення до площі території? (густота населення)
37.           Співвідношення чисельності чоловіків і жінок у складі населення відображає ... (статевий склад)
38.           Вимушені мігранти, переселення яких було викликане загрозою втрати життя, здоров’я, обмежень в життєдіяльності, називаються... (біженці)
39.           Розміщення населення на території і форми його територіальної організації у вигляді системи поселень називається ... (розселення населення)
40.           Як називається в’їзд до країни? (імміграція)
41.           Частина населення країни, зайнята суспільно-корисною діяльністю, що приносить їй прибуток називається ... (ЕАН)
42.           Процес приєднання прилеглої до великих міст сільської місцевості називається ... (субурбанізація)
43.           Як називається історично-сформована стійка спільнота людей – плем’я – народність – нація – ... (етнос)
44.           Як називається населення визначеної території, яке має спільні звичаї, походження, історію та мову? (нація)
45.           Як називається частина населення країни, яка володіє необхідними фізичними та духовними здібностями, загальноосвітніми та професійними навичками для роботи в господарстві? (трудові ресурси)
46.           При досягненні якого віку за українським Законодавством жінкам надається право на пенсію? (55 років)
47.           Переважання пропозиції робочої сили над попитом на неї призводить до ... (безробіття)
48.           При досягненні якого віку за українським законом чоловікам надається право на пенсію? (60 років)
49.           „Вирощування” – специфічний спосіб організації і розвитку людської життєдіяльності представлений в продуктах матеріальної та духовної праці в системі соціальних норм і закладів, в духовних цінностях, в сукупності відносин людей з природою і між собою називається ... (культура)
50.           Суверенне політичне утворення,  яке здійснює свої повноваження на певній території через діяльність особливої системи органів та організацій називається ... (державою)
51.           Ким і коли була створена перша Конституція України? (Пилип Орлик, 1710 рік)
52.           Система поглядів і уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку людей називається ... (мораль)
53.           Суспільно-корисна діяльність громадян пов’язана із задоволенням особистих і суспільних потреб, яка приносить їм заробіток, називається ... (зайнятість)
54.           Свідома, доцільна діяльність людини, в процесі якої вони видозмінюють зовнішню природу, опосередковують, регулюють і контролюють обмін речовин між собою та водночас змінюють власну природу називається ... (праця)
55.           Яким документом було остаточно закріплено незалежність України? (Акт проголошення незалежності України, 24 серпня 1991 р.)
56.           Примусове виселення людей з місця постійного проживання називається ... (депортація)
57.           Яким документом вперше в радянські часи був дійсно проголошений державний суверенітет України? (Декларація про державний суверенітет України, 16 липня 1990 р.)
58.           Показники якості життя, що визначаються тривалістю життя, рівнем освіти та рівнем життя називаються ... (ІЛР)
59.           За якою ознакою об’єднані ці міста: Київ, Донецьк, Дніпропетровськ, Одеса, Харків? (міста-мільйонери)
60.           Сфера людської діяльності функцією якої є вироблення та використання теоретично-систематизованих знань про дійсність називається ... (наука)
61.           Суспільно-економічна форма руху трудових ресурсів; особливий спосіб залучення робочої сили до економічної системи називається ... (ринок праці)
62.           Знищення населення за національною ознакою називається ... (геноцид)
63.           Кому належать ці слова: „Держави стоять не на династії, а на внутрішній єдності і силі народу”? (Олена Теліга)

Підсумок гри: Виявлення переможця. Переможцем вважається та група, в якої утворилася найправдивіша карта України чи Європи.


Екологічний брейн-ринг для учнів 8-9  класів
Ми навчились літати в повітрі, як птахи,
Ми навчилися плавати під водою , як риби,
 Нам ще залишилося навчитися жити
на Землі -  як люди 
                                                  ( Д. Даррелл)                 
Вступне слово:
Професія «еколог»  одна з провідних професій, яка  має попит  на сучасному ринку праці. Чому? Звідки походить назва цієї професії і в чому її актуальність. Розібратися в цьому ми спробуємо сьогодні на нашому інтелектуальному заході, а також спробуємо  оцінити рівень знань, логічність мислення та швидкість реакції учасників нашого екологічного брейн-рингу. Отже слово науковцям.
Учень №1
Поняття  «екологія» вперше ввів в словникову лексику вчений Геккель.  Воно означало середовище, яке утворили живі та неживі тіла, як сферу їх взаємодії та життєдіяльності,  всі ланки цього середовища тісно взаємопов’язані одна з одною,  а  людина є невід’ємною частиною цієї системи. З того часу минуло 130 років. Нажаль сьогодні  поняття  «екологія»  ми частіше пов’язуємо з поняттями «екологічні проблеми», «екологічні катастрофи», «екологічна криза». Винуватцем цих проблем  стала людина. Знищення лісів, забруднення повітря, відстріл тварин – все це та набагато більше не тільки спотворило екологію, а зробила життя самої людини небезпечним. Наш сьогоднішній захід має  на меті привернути вашу увагу до екологічної проблеми людства, розкрити її масштаби і показати, що таке відношення людини до свого середовища існування є шляхом в «нікуди».
Представлення команд учасників екологічного  брейн-рингу.
(Команди мали завдання вибрати собі назву та маленьку цитату екологічного напряму, оформлену у вигляді плакату)
Правила гри:
Це  гра серед команд. В грі одночасно приймають участь 2 команди по 5 учнів. Гравці  займають місця за ігровими столами поділеними за кольоровим принципом (красний – жовтий, синій – зелений чи інш.) Гравці кожного стола мають сигнальний пристрій, яким вони звітують про готовність відповіді на питання, важливо щоб відповідальним за сигнал була людина з добре розвиненою реакцією, так як швидкість при  порядку відповіді грає визначальну роль – яка команда першою подала сигнал про готовність відповіді, та має відповідати першою. Командир назначає гравця, який  буде давати  відповідь. Якщо відповідь правильна –  команді зараховується  1 очко,  якщо не правильна -  право  далі обговорювати чи відповідати надається команді суперника. На обговорення питання відводиться 1 хвилина.
Гра поділена на гейми. Один гейм триває до того часу, поки одна з команд не набере 6 балів, після чого команда, яка програла може бути замінена на іншу.
Питання конкурсної вікторини :
1. В Німеччині деякі товари  мають особливу позначку –                   «Блакитний ангел». Які товари позначають цією позначкою? Чому?   (Екологічно чисті товари).
2. Спеціалісти інституту еволюційної морфології та  екології тварин додатково опромінюють забруднене радіацією  м'ясо радіоактивним кобальтом. Яке російське прислів’я лежить в основі цієї дії?
( Клин клином вибивають).
3. Завдяки дуже широкому ареолу розповсюдження ( від полюса до полюса) саме цей вид рослин є головним постачальником кисню до атмосфери Землі, та , якщо за будь-яких обставин вони загинуть – екологічної катастрофи не уникнути. Хто ці  маленькі трудяги?
  ( Водорості).
4. Для чого американські вчені-екологи запропонували додавати до пластмас кукурудзяний крохмаль?
( Для більш швидкого розкладу пластмаси. США «задихаються» від сміття з пластмаси, яке погано піддається природній переробці).
5. В результаті якої діяльності людини, кількість оленів в тундрі спочатку  збільшується, після чого вони з’їдають все чим можуть харчуватися та вмирають від голоду.
( В результаті відстрілу вовків, які регулюють кількість оленів природнім шляхом, чим запобігають їх голодній смерті).
6. Чарльз Дарвін, вивчивши його життя, сказав: «Вряд чи знайдеться інша тварина, яка б відіграла ще більшу роль в  світовій історії» та назвав його «працівником-пахарем». Кого мав на увазі Дарвін?
( Земляного черв’яка ).
7. Винайшов та ввів  її в життя в 1884 році префект Парижу Е.Пубель. Її ювілей  французький уряд святкують з закликом боротьби за чистоту. Цей винахід як найкраще підходить до прислів’я : « Чисто не там де метуть, а там де не смітять». Що винайшов Пубель?
( Урну для сміття).
8. Раніше до Красної Книги мали заносити чотири категорії тварин: зникаючі види, рідкісні види, види що скорочуються та види ступінь небезпеки зникнення яких ще не встановлено. Але згодом з’явилася п’ята категорія, про яку повідомляється на зелених сторінках Книги. Яка категорія тварин має відношення до п’ятої категорії?
 (Види, для яких минула небезпека зникнення ).
9. Англійські мікробіологи, після дослідження в районі деяких популярних пляжів, прийшли до висновків, що вранці там ще більше небезпечних для здоров’я   людини мікроорганізмів, чим  пополудні. Чим можна пояснити цей феномен природи? 
 ( Відсутністю ультрафіолетових променів, які становлять загрозу  для шкідливих  мікроорганізмів).
10. Металургія є однією екологічно найбрудніших галузей  господарства, але саме завдяки їй, спочатку в Англії, а потім і в  усій Європі, перестали вирубувати ліси. Яка перебудова поклала  початок зменшення вирубки лісів в Європі?
 ( Королівський наказ від 1560 року « Про захист зелених дубрав», де  в процесі плавлення металу рекомендували використовувати вугілля замість дрова).
11. В 1759 році  в Пенсільванії вперше добули нафту. Це відіграло дуже визначальну роль у житті тварин,  які харчуються саме тим  з чого, на думку вчених органічної теорії  походження нафти, й почалося  її виникнення . Винахід захистив тварин від повного знищення.  Хто ці тварини та про який винахід йде мова?
 ( Нафту почали використовувати для освітлення замість жиру китів, яких для цього знищу валили в величезній кількості ).
12. Маючи на меті екологічні принципи, мисливці намагаються не вбивати самиць тварин. Але в одному з випадків ми намагаємося  вбити саме самиць. Що це за екстремальний випадок, коли  ми маємо керуємося принципами  самозахисту, поступаючись іншими  принципами?
 ( Коли ми плюємо на  самиць комарів, які на відміну від самців є  агресивними та надокучливими).
13. Узбережжя Латинської Америки від Еквадору  до Чилі  постійною вирубкою лісів  було перетворено на пустелю. Вчені ЮНЕСКО вирішили повернути життя до цього району , шляхом відновлення лісів. Для цього  було необхідна велика кількість прісної води, яку з 1981 року почали   здобувати  за допомогою сітей. Яким чином можна використовувати сітку для отримання прісної води?
 (Сітками ловлять туман (конденсат) та збирають вологу у спеціальні цистерни).
14. Назвіть найімовірнішу причину зникнення великих масивів липових лісів на території Росії в 16-17 віках минулого сторіччя ?
( Їх зникнення пов’язане  з одним із атрибутів одягу росіян, а саме взуття - «лапті», які робили з кори саме лип).
15. В одному з зоопарків  Німеччини  біля  клітки  з написом   «Найстрашніша тварина в світі» завжди черга. Виходячи з  неї люди виглядають по різному: одні сміються , інші задумливі та серйозні. Яку тварину бачать відвідувачі, заглядаючи до клітки?
 ( Вони бачать своє відображення, тому що в клітці встановлено дзеркало. За всю історію існування саме людина стала причиною зникнення більшості видів тварин та рослин)
16. Існує відомий вислів : « Або дим  зробить так, що на Землі буде менше людей, або…» . Закінчіть , будь ласка, цей вислів.
 (Або дим  зробить так, що на Землі буде менше людей, або люди зроблять так, що на Землі буде менше диму ).
Учень №2
Суспільство різних країн стало на захист природи та екології .
Прийшов час і Україні приєднатися до рішучих дій в цьому питанні, бо воно торкається не лише бідних чи багатих,  хворих чи  здорових, маленьких чи великих. Всі ми дихаємо одним  повітрям, ходимо по одній землі, бачимо одне небо. Ми всі з вами живемо на одному великому космічному кораблі – ім’я   якому « Земля». Лише ми відповідаємо за те , щоб наш корабель був  комфортним для життя , та залишився таким для наших нащадків.
Бережіть Землю з усіма проявами життя на ній. Милуйтеся заходами, зустрічайте схід Сонця, слухайте спів пташок, милуйтеся краєвидами рідного краю, відчувайте прохолоду джерельної води та насолоджуйтеся чистим повітрям.
Бережіть Землю – для рослин, для тварин, для самих себе!
Цитатами  екологічного напряму, підготовлені учнями для представлення команд:
«Природа, в якій вам, молодим, доведеться жити, забруднюється, піддається руйнуванню, знищенню. Чи багатьом з вас щастило бачити прозору річкову воду, чистий пісок, насолоджуватися тишею без реву моторів, дихати чистим повітрям без домішок бензину, мазуту, пестицидів? Ваше майбутнє може стати жахливим, якщо не почати негайно лікувати цю проказу. Прийшов ваш час діяти!»
                                                                                          Гарун Тазів
«Ми отримали в спадок невимовно прекрасний і багатообразний сад, але біда наша в тому, що ми погані садівники, що не засвоїли найпростіших правил садівництва. Із зневагою ставлячись до цього саду. Ми робимо це із благодушним самозадоволенням неповнолітнього ідіота, який шматує ножицями картину Рембрандта»
                                                                                         Джеральд Даррелл
«Природа - такий же унікум, як і картина Рафаеля. Знищити її легко, відтворити неможливо».                                                           
І. Бородін


Географічна гра « Що? Де? Коли?»
Мета:  розширення знань учнів із географії поза межами вимог шкільної навчальної програми, розвиток мислення та вміння використовувати набуті географічні знання в нестандартних  ситуаціях.
Обладнання: фізична та політична карти  світу, питання для гри. При проведенні таких ігор необхідно дотримуватись певних умов.
Запитання мають бути не виключно «на знання», а, скоріше на логічне мислення.
Знаходження правильної відповіді має базуватись на інформації зі шкільної навчальної програми з географії.
Завдання повинні мати різнопланову форму.
Питання до гри:
1. Столиця якої держави перекладається як «Фортеця на болоті»?
Правильна відповідь. Лондон.
2. Яке місто називають колискою трьох світових релігій?
Правильна відповідь. Єрусалим.
3. В якій столиці знаходиться пам’ятник літературним героям Дон Кіхоту та Санчо Панса?
Правильна відповідь. Копенгаген.
4. У Китаї великі річки протікають з заходу на схід, а основні гірські системи простягаються з півночі на південь. У VIII ст. цим скористалися китайські географи. Як саме?
Правильна відповідь. Вони користувалися цим, як системою координат на місцевості.
5. У 60-х рр.. ХХ ст. в Радянському Союзі була дуже популярною пісня «Вінок Дунаю». Ведучий зачитує її текст (якщо є можливість, краще включити запис пісні).
Вышла мадьярка на берег Дуная, бросила в воду цветок.
Утренней Венгрии дар принимая, дальше понесся поток.
Этот цветок увидали словаки и с своего бережка,
Стали бросать они алые маки, их принимала река.
Встретились в водах болгарская роза и югославский жасмин,
С левого берега лилии в росах бросил вослед им румын,
От Украины, Молдовы, России дети Советской страны
Бросили тоже цветы полевые в гребень дунайской волны.
Увага, запитання! Якої  географічної неточності припустився автор тексту?
Правильна відповідь. Першим, очевидно, свої квіти мали кинути в Дунай усе ж таки словаки, оскільки ця річка тече спершу територією Словаччини і тільки потім входить у межі Угорщини.
6. Учасникам на таці дають фото трьох мінералів – гематиту, магнетиту і лімоніту( їх назви не повідомляють).  Після розгляду командою зразків ведучий гри повідомляє, що в чорному ящику міститься те, що об’єднує  всі три зразки. Запитання – що лежить в чорному ящику?
Правильна відповідь. Усі три мінерали – залізні руди. Тому в чорному ящику лежить залізний предмет.
7. США, Канада, Австралійський Союз, Бразилія. Яка спільна ознака об’єднує ці держави?
Правильна відповідь. У всіх перелічених державах через ті чи інші причини столицею ставало місто, спеціально для цього збудоване.
8. Яке європейське місто заснувалось завдяки тому, що жителі будували свої будинки на сваях, щоб врятуватись від гунів Аттили?
Правильна відповідь. Венеція.
9. Жителі французького міста Тулона використовували для цього дресированих чайок. Американці експериментували з ластівками, росіяни – з соколами. Але поза конкуренцією виявився інший птах, якому і спорудили пам’ятник вдячні парижани.
Увага, запитання! Що це за птах?
Правильна відповідь. Поштовий голуб.
10. Цю країну називають «країною навпаки». В цій дивовижній країні пальто подає жінка, кермо в машині – з правої сторони, сплять на підлозі, а білий колір є траурним.
Увага, запитання! Як називається ця країна?.Правильна відповідь. Японія.
11. У російській мові існує вираз – «безбрежное море», тобто «море без берегів». Наскільки географічним є цей термін? Чи може море насправді не мати берегів?
Правильна відповідь. Такий вираз має право на існування і в географії. Не має берегів Саргасове море Атлантичного океану. Його межами є океанічні течії.
12. У чорному ящику лежить річ, у якій колись головною складовою була рідина, а верхня частина була зовсім порожньою. Проте зараз найчастіше рідини в ньому немає зовсім, а головною його цінністю є порожнеча, яка займає всю його середину. Що лежить у чорному ящику?
Правильна відповідь. У ящику міститься барометр-анероїд , приймальною частиною якого є металева коробочка, з якої викачане повітря.
13. Послухайте уривок із роману Івана Єфремова «На краю Ойкумени»: «Пора спати, - обірвав себе старий. – Дивись, колісниця ночі вже повернула в іншу частину неба. Швидко мчать її чорні коні, а відпочинок потрібен людині, щоб бути сильною…»
Увага, запитання! Яку колісницю ночі мав на увазі старий?
Правильна відповідь. Так у давнину деякі народи називали сузір’я Великої Ведмедиці. Ним дійсно користувались для визначення часу вночі. Цікаво, що й українська назва цього сузір’я – Великий Віз – дуже близька за своїм значенням до того, яке вживали у давнину жителі Середземномор’я.
14. У Бельгії і Нідерландах часто бувають низькі хмари і тумани. Тому з давніх-давен місцевим жителям не завжди вдавалося роздивитися циферблат годинника на баштах.
Увага, запитання! Що придумали у цих країнах, щоб виправити становище?
Правильна відповідь. Куранти
15. У столиці якої країни розміщена Ейфелева вежа?
Правильна відповідь. Франція.
16. Острів, де за легендою прожив 7 років Одіссей. Його ще називають островом німфи Каліпсо.
Правильна відповідь. Мальта.
17. У чорному ящику лежать сім предметів, які складаються з того, із чим алхіміки в Середні віки ототожнювали Сонце і Місяць, Меркурій і Венеру, Юпітер, Марсі Сатурн. Що ж містять у собі ці сім предметів?
Правильна відповідь. У Середні віки алхіміки ототожнювали з небесними тілами відомі на той час метали: золото – із Сонцем, срібло – із Місяцем, ртуть – із Меркурієм, мідь – із Венерою, залізо – із Марсом, олово – з Юпітером, свинець – із Сатурном. Таким чином у чорному ящику лежать сім предметів, які містять указані метали.
18. Ця лісова тварина – родич нашої свійської кішки, але значно перевищує її за розмірами. Живе в Карпатах і рідко – на Волині. Тіло плямисте, хвіст короткий, на вухах має невеликі китиці. ЯК звуть цю тварину?
Правильна відповідь. Рись.
19. Засноване на місці давньогрецького міста Херсонес (русичі називали його Корсунем). Місто має грецьку назву, яка перекладається як «величне (священне) місто».
Правильна відповідь. Херсонес Таврійський.
20. Вони бувають чоловічі та жіночі, домашні і спальні, верхні і нижні. Відповідає кліматичним умовам. В холодну погоду широкий пояс зберігає тепло, а в спеку широкий рукав забезпечує прохолоду. Є національним костюмом. Увага, запитання! Як називається цей костюм?
Правильна відповідь. Кімоно.Підсумок: підраховуються бали командами та визначається команда переможців.

Немає коментарів:

Дописати коментар