середа, 2 квітня 2014 р.

Атмосфера

Географія. 6клас
Вчитель: Симон П.Б.
Тема:  «Атмосфера»
Мета:
*    узагальнити знання, отримані під час вивчення теми «Атмосфера»;
*    перевірити ступінь засвоєння знань з теми; 
*    вдосконалити практичні навички  та вміння використовувати набуті знання; 
*    розвивати пізнавальний інтерес до географії, використовуючи нестандартні форми і методи навчання;
*    розвивати вміння працювати з картою;
*    виховувати почуття колективізму, переконання в необхідності дбайливого ставлення до природи, відповідальність, самостійність.
Тип уроку:  Урок узагальнення і систематизації знань.
Обладнання: Мультимедійна дошка, фізична карта світу,роздатковий матеріал. календар погоди, підручник, атласи, мультимедійна презентація.


Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ.Мотивація  навчальної діяльності.
ІІІ.Повторення вивченого матеріалу.
Вступне слово вчителя.  Прийом «Синоптик».
Презентація. Пора року - зима. Повідомлення  погоди на сьогоднішній день. (температура повітря, напрям вітру, атмосферні опади, атмосферний тиск, хмарність..)
Прогноз погоди на урок  географія.
На сьогоднішній день в Межирічанській школі на уроці географія очікується такий прогноз погоди, а саме: безхмарне небо на уроці географія, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура 9-12балів, опади у вигляді високої кількості високих балів… Нашим гостям і всім нам синоптична лабораторія бажає:нехай проблеми та незгоди не роблять нам в житті погоди. Хай всім нам щастить. Сьогодні на уроці ми з вами повинні:працювати дружно, мислити логічно, діяти швидко, говорити чітко і  переконливо.
Давайте пригадаймо, що таке атмосфера? (слайд. відповіді учнів №3..)
Бесіда за запитаннями.  - який  склад атмосфери;
                                           - яке значення має атмосфера для нашої планети;
                                           - як називається нижній шар атмосфери (тропосфера);
Зараз  ми з  Вам здійснимо  уявну подорож  на повітряній кулі  від земної поверхні у верхні шари атмосфери і пригадаємо, яка будова атмосфери, з’ясуємо, яка ж вона наша атмосфера… Але  перш ніж відправитись в подорож ви повинні відгадати загадки. 
Загадка. 1.Куди ступиш – всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш.(повітря)
Таке велике, що займе весь світ, таке мале, що в щілину зайде. (повітря)
Без чого людина не може прожити  навіть 3хв.(повітря) 
Полетіли. Пролітаємо спочатку тропосферою перед нами густі хмари з термінів і понять. Пояснивши ці терміни ми зможемо летіти далі… атмосферний тиск; вітер, погода, повітряна маса; атмосферні опади……Летимо далі. Ну от  ми і досягли стратосфери. В стратосфері знаходиться озоновий шар (поясніть  значення його). Далі знаходяться   верхні шари атмосфери. Назвіть їх? З такої висоти наша Земля виглядає як глобус. З підняттям вгору ми наближаємося ближче до Сонця, але ми  відчуваємо похолодання. Пояснітьчому так відбувається? (атмосферне повітря, як скло пропускає сонячні промені, залишаючись холодним. Нагрівається повітря від земної поверхні… Чим вище тим стає холодніше. (згадати казку про Троля).
Нам  потрібно швидше повернутись додому, а щоб повернутись назад  потрібно вам розповісти щось цікаве, здивувати нас…. 
Прийом «Дивуй» 
«Кольорові» дощі.
Дощ «на замовлення».
«Полюс» посушливості».
Найбільша градина… (розповіді учнів…)
Ми повертаємося з вами додому і приземлились прямо на метеорологічній  станції. Робота в парах.  
Прийом «синоптична лабораторія» . Творче завдання. Зясувати,  якими приладами вимірюють відповідні показники погоди
А. Температура повітря
1. Опадомір
Б. Атмосферний тиск
2. Флюгер
В. Сила вітру
3. Снігова рейка
Г.  Вологість повітря
4. Барометр
Д. Товщина Снігу
5. Термометр
Е. Опади
6. Гігрометр
Бліц - опитування.                 
1.Від  чого  залежить  температура повітря? (від кута падіння сонячних променів, близькості моря чи океану, від кольору підстилаючої поверхні..).(слайд№4..)                                                     
2.Як змінюється температура з висотою? (знижується, на 1 км – 5-6 С)
3.Як обчислити середньодобову температуру? (діленням суми температур на число вимірів протягом доби)…
Прийом «Географічний практикум»
 1. Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить на висоті 3км, якщо температура повітря біля поверхні Землі  становить  +15С.
  2. Проаналізуте  графік температури….(слайд №5..)
Атмосферний тиск. Вітер
Гра «Вірю – не вірю»
1.Атмосферний тиск – це сила, з якою  повітря  тисне на  земну поверхню.
2. Вітер –  це горизонтальне переміщення повітря з області низького тиску в область високого тиску.
3. Атмосферний  тиск  знижується  з  підняттям на 1 км на 10 мм. рт.ст.
4. Чим більша різниця у атмосферному тиску між об’єктами,  тим сильніший вітер.
5. Атмосферний  тиск  вимірюється  за  допомогою  барометра-анероїда.
6Нормальний  атмосферний  тиск для всіх точок планети є 760 мм. рт.ст. 
7. Напрямок та сила вітру вимірюється за допомогою флюгера.   
8. Лінії, які з’єднують точки з однаковим тиском, називаються - ізобари.
Прийом «Географічний практикум»(слайд№6..).
Задача 1.
Задача 2(слайд № 7)
Задача 3.(слайд №8)
Робота з картоюЯк розподіляється атмосферний тиск на Землі? Хто швидше? Слайд №9. (учні на фізичній карті  світу і глобусі  прикріплюють кольоровий папір, на якому позначені основні пояси  атмосферного тиску).
ЗАГАДКА
Угадай, хто це? Він багатоликий, як великий актор: сьогодні він «грає роль» пустотливого хлопчика – ганяє папірець тротуаром, ласкаво тріпає листя дерев; а завтра «перевтілюється» в могутнього богатиря, який легко може вирвати дерево з коренем, зруйнувати будинок. Він то ласкавий, то підступний, то сердитий, то добрий, він й руйнівник, і творець, і жартівник, і трудівник. Та хто ж це ?
Географічний крос
1. Дайте визначення поняття „вітер" (горизонтальний рух повітря з області високого тиску в область низького тиску).  
2. Назвіть постійні вітри (західні, пасати).  
3. Як утворюється вітер.  (нерівномірним нагріванням земної поверхні, нерівномірним розподілом  атмосферного тиску).        
4. Прилад, яким визначають напрям і силу  вітру? (флюгер).
5. Від чого залежить сила вітру (чим більша  різниця тисків, тим вітер сильніший). Географічний практикум. Виконайте завдання. (Слайди№11-12).

"Юний дослідник" – на фізичній карті світу покажіть райони поширення пасатів, західних вітрів, мусонів (учні прикріплюють до карти кольорові стрілки). 
Як утворюються ці вітри? Чому  вони дмуть в цих напрямах?
Прийом «Творча лабораторія»
                         1 учень пояснює – пасати,
    2 учень - західні вітри,
    3 учень - бризи. (Слайди №14-15)
    4 учень - мусони.

Мусони. Робота з картою. (Слайд №16)
Географічний практикум. Проаналізуйте розу вітрів.(слайд №17) 
Повітряні маси. Бесіда за запитаннями
1. Що таке повітряні маси? (великий об’єм повітря з певними властивостями).
2. Як розподіляються повітряні  маси за температурою? (теплі та холодні).
3. Що таке циклон? (атмосферний вихор з низьким тиском в центрі, рух повітря від країв до центру). Яку погоду приносять циклони влітку і взимку? 
4. Що таке антициклон? (атмосферний вихор з високим тиском в центрі, рух повітря від центру до країв).  
5. Взимку з приходом антициклону погода встановлюється.. (Морозна та ясна).  
6. Влітку з приходом антициклону погода встановлюється…     
7. Які є типи повітряних мас? Робота з картою.      
Складання мозаїки по темі » Повітряні маси». Учні об’єднуються в пари, отримують різнокольорові аркуші паперу з позначеними на них повітряні маси, прикріплюють їх на фізичній карті світу.
«Доповни речення» Вологість. Хмарність. Опади.
а) Кількість водяної пари у грамах, яка може міститися в 1 м3 повітря за певної температури, — це...                                              
б) Відношення фактичного вмісту водяної пари в повітрі до можливого за певної температури, виражене у відсотках,— це...                                                                                         
в) Відносна вологість виражається? (у %).                                 
г) Перехід водяної пари з газоподібного в рідкий, (твердий) стан називають….  (конденсація).                                                                         
д) Прилад для визначення вологості повітря  називаєть- ся….(гігрометр).                                                                                                
е) Перехід води з рідкого чи твердого стану в газоподібний — це...(випаровування).
є) Скупчення завислих в атмосфері дрібних крапель води або кристалів льоду — це...(хмари).
  Літературна хвилинаВ засніженому лісі по світлу стало зрозуміло, що сонце змагається з сірими непрозорими хмарами".. Відгадайте, про які хмари йдеться мова…  (шаруваті).
    1. За якої температури хмара складається з кришталиків льоду?                    
   2. Назвіть, які є види хмар. (купчасті, перисті, купчасто – дощові, шаруваті..).
 3. Які хмари приносять зливу? (купчасто - дощові)      (Слайди).
   Географічний диктант
  1. Атмосферні опади – це вода ….                  
  2. Для вимірювання опадів використовують –……         
  3. Опади, що випадають із хмар – це…….(дощ, сніг, град) (слайди)

(пояснити  утворення  цих опадів)
4.Де на землі випадає найбільша кількість опадів? (Індія. Гімалаї. Черрапунджа.
5.Опади, що безпосередньо утворюються із повітря – це…(роса,іній,туман..) (слайди)
Гра «Третій зайвий» Знайдіть зайве поняття і поясніть, чому  вибрали саме його:
   1. сніг, град, дощ;         2. роса, дощ, сніг;      3. роса, іній, сніг.
Загадки про атмосферні опади.
1. Мене часто кличуть, ждуть, а покажусь – ховатися почнуть. (дощ) 
2. Біле, як сорочка, пухнасте, як квочка, крил не має, а гарно літає. (сніг)
3. Коли нема – чекають, а коли прийду – тікають.(Дощ) 
4. Біле, а не цукор, м'яке, а не вата, без ніг, а йде. (Сніг) 
5. Воли усе поле  злягли. (Туман) 
6. В нас зимою білим цвітом сад зацвів, неначе літом. (Іній).   
Прийом «Інтелектуальна розминка». Погода. Клімат. Кліматичні пояси.  
1. Погода – це ..(стан нижнього шару атмосфери в даній місцевості в даний час).
2. Перерахуйте елементи погоди (температура, сила та напрямок вітру, атмосферний тиск, опади, хмарність, вологість)
3.Що визначає погоду на планеті Земля? (циклони та антициклони).
4.Яка наука займається вивченням погоди та складанням прогнозів? (метеорологія).
5.Типи погоди (морозна, безморозна, ясна, хмарна, перемінно - ясна).
6.Що таке клімат? (багаторічний режим погоди, характерний для певної місцевості).
7.Яка наука займається вивченням клімату? (кліматологія).
8.Які кліматотворні чинники впливають на клімат(кут падіння сонячних поменів, характер підстилаючої поверхні, повітряні маси..)
9.На прикладі  холодної течії опишіть, як впливає океан на формування клімату? (посушливий клімат, утворення пустель).
Складання  мозаїки по темі »Кліматичні пояси».Робота з картою.
Учні об’єднуються в пари,отримують кольорові  аркуші паперу з позначеними на них основними та перехідними кліматичними поясами,прикріплюють їх  на фізичній карті.
1. Назвіть  основні  кліматичні  пояси Землі (екваторіальний, тропічний, помірний, арктичний або антарктичний).
2. Де утворюються основні кліматичні пояси? (в районах формування основних повітряних мас).
3. Який кліматичний пояс має чітко виражені чотири пори року? (помірний).
4.У міру просування вглиб материка континентальність клімату ….. (зростає).
5. Для морського типу клімату характерні: (прохолодне    літо та м'яка зима).

ІV. Підведення підсумків.                                                                                                   

1.Заключне слово вчителя.

Немає коментарів:

Дописати коментар