неділя, 26 січня 2014 р.

Виховний Захід "Права дитини"

Тема: Права дитини. Порушення прав дитини в казковому  королівстві.
Мета: з'ясувати обов'язки та права дітей;  виробля­ти та коригувати  навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопору­шень.
  Вчитель. Кожна держава повинна піклуватися про своїх гро­мадян: про чоловіків і жінок, багатих і бідних, про людей усіх національностей, будь-якого кольору шкіри, у тому числі про маленьких  своїх  громадян. Майбутнє кожної нації – це діти. Якими вони виростуть – таким і буде майбутнє. Виростити і захистити дитину, зберегти її здоров’я, виховати у злагоді і мирі – це значить для дорослих – забезпечити собі щасливу, спокійну і стабільну старість. Сучасне становище дітей в Україні викликає хвилювання суспільства й вимагає нових підходів до аналізу та вирішення цієї проблеми. Сьогодні ми з вами  поговоримо про права дитини,про  порушення прав дитини. Ми говоримо: права дитини. А як ви розумієте  це поняття. Права дитини – це певні спеціальні можливості необхідні людині віком до 18 років для існування і досягнення зрілості. Всі діти  незалежно від  походження, статі, мови, релігії, національності, майнового стану, стану здоров’я  є рівними у своїх правах..  А хто така дитина? (Дитина — це людина, якій ще не виповнилося 18 років).                                                                                 Дитина:                     Хоч ми малі ще школярі
Та в нас закон є і права.
І ми навік запам’ятали.
Із Декларації слова:
Всі діти вільні і всі рівні.
І треба дружно всім  нам жить
То ж ми ще змалечку вчимося
                                   Всіх поважати і любить.                                                           
Вчитель. У нас  в гостях  казкові  герої Мальвіна і Буратіно
1. Сценка 
Буратіно.  А цікаво, що це за права, які начебто я маю?        
Мальвіна. Ну ось, наприклад: «Ніхто не має права об­ражати іншого, принижувати його, карати». Як це робив, наприклад, Карабас-Барабас.  
Буратіно.  Ух ти! Здорово! А ще!   
Мальвіна. А ще кожна дитина має право ходити до школи і вчитися безкоштовно, щоб стати грамотним, ро­зумним і вихованим.                                                            
Буратіно.  Подумаєш! А якщо я не хочу вчитися?                                         
 Мальвіна. Значить, ви порушуєте виконання Консти­туції. Адже крім прав, кожна дитина повинна пам'ятати і про свої обов'язки. Ходити у школу, Буратіно, — це Ваш обов'язок.                                                                               
 Буратіно.  Я так і знав! Зразу палки у колеса! Я думав, якщо мені дають права, це значить, можна робити, що завгодно!                                                                
 Мальвіна. Ви не маєте жодних здібностей до правозна­вства. Усі люди народжуються вільними і рівними, усі мають однакові достоїнства і права. Усі наділені розумом і по­винні ставитися один до одного, як брати і сестри, незва­жаючи на колір шкіри….  
Буратіно.  Та це дурість якась написана! Люди не можуть народжуватися однаковими, рівними.                                                                                                  
Мальвіна. Послухай: народжуватися рівними — це не значить народжуватися однаковими на зріст і вагу або од­наково сильними чи красивими. Це значить — народжу­ватися людьми. Адже ж ніхто ще не народився на світ міністром з портфелем або генералом з погонами!
Буратіно.  А цікаво,а ще  які  права, я маю?                                                     
Мальвіна. Ти  маєш багато прав і повинен їх знати.    
Пам’ятай і знай свої права.
Всі діти мають право на любов і піклування.                                                                                 Діти є рівні у правах.                                                                                              
Всі діти мають право на повноцінне харчування.                                        
Мають право на освіту.                                                                                
Мають право на відпочинок і дозвілля.                                                         
Мають право на медичну допомогу.                                                                  
Жодна дитина не повинна бути примусово залученою до праці.                        
Жодна дитина не повинна бути скривджена і знева­жена.                                       
Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни.                 
Жодна дитина не повинна бути об'єктом сексуальних домагань.                                               Діти мають право вільно висловлювати свої погляди.                                                 
Діти мають право на свободу совісті, думки і релігії. 
Діти мають право на вільне спілкування. 
Діти мають право на інформацію.  
Особлива турбота дітям без сімей.
Особлива турбота дітям-біженцям.
Особлива турбота дітям-інвалідам.
Особлива турбота дітям, які перебувають у конфлікті із законом.
 Існує   діти  міжнародна організація – комісія з прав дитини,яка слідкує за тим як виконуються права дітей в країнах,чи не порушуються вони. Уявимо собі, що всі ми працюємо в цій комісії захисниками. Отже, захисники! Зараз ми з вами здійснимо подорож в казкове королівство,розглянемо справи  про порушення прав дитини в ньому королівстві..                                                                                       
 1.Вчитель..
Колись в одному королівстві                                                                                  
 Жила лісничого родина   
Та  господиня захворіла      
Й померла, доньку залишивши  
Роки минали. Батько знову
Щоб стало легше, одружився.
Узяв за жінку він вдовицю
З двома дочками.
Ще й недобру.
2.Уривок з  казки Ш. Перро  «Попелюшка»  
(Попелюшка сидить на підлозі і чистить каструлю).
Мачуха: - Попелюшко! Знову сидиш. Підлогу не замела, вогню не  розпалила, грядок не скопала.
(Потягуючись і позіхаючи виходять двоє дівчаток).
-Пташенята ви мої! Вже прокинулися? Як вам спалося любі донечки?
Дівчатка. – Снідати ще не кликали?
Мачуха. – Зараз дамо чаю! Попелюшко, неси чай. (Виходять).
Попелюшка. – Ой як мої сестри схожі на свою матір: І обличчям, і вдачею. Усе їм не так, як і їй. І осу вони мене не люблять? Мачуха змушує мене виконувати всю важку роботу й чистить казани і каструлі, мити східці, прибирати у кімнатах. І хоч як би я не старалася, ніхто мене не похвались…
Вчитель. – Дякуємо героям казки. Діти, ви пригадали її назву?.. Як ви гадаєте, чому мачуха ображала Попелюшку? Чому сестри не любили її? А чи мали вони право ображати дівчинку?– Які саме права дитини порушені в цій казці?(відповіді учнів…..)
 Вчитель. Так, правильно, кожна дитина має право на любов і піклування, на сім’ю, вільно висловлювати свої думки, спілкуватися з ким бажає.
Жодну дитину не можна примушувати до праці.
Діти,а чи мала Попелюшка час відпочивати,гратися?... Як бачите,тут  порушувалося право дитини на відпочинок.
-А чим закінчується ця казка?.. Дівчинка, яку в сім’ї всі зневажали, стала справжньою принцесою.                                                                                              
 У казці Ш. Перро «Попелюшка» дівчина весь час працює і тільки працює. І тут усіх запросили на бал. (уривок з казки)
- «Матінко,— сказала вона, — чи не можна мені хоч одним оком поди­витися на бал?».
- «Ха-ха-ха! Що тобі, замазуро,  робити у королівському відповіла мачуха.
- Хто тут неправий? Попелюшка була дитиною. Дитина має право відпочити, погратися  і повеселитися. Попелюшка  була  примусо­во залучена до праці.
Давайте  з вами підсумуємо,які права Попелюшки були порушені в казці «Попелюшка»? Діти прикріплюють   на промені  Сонця   кольоровий папір з написами,які права порушені Попелюшки.
(На шанування її гідності, на свободу й особисту недоторканість, на невтручання в особисте життя, на свободу думки й слова, на володіння й користування своєю власністю, на відпочинок, на вільний вибір праці й отримання зарплати, право на батьківське піклування). 

3.Наша подорож триває далі. Запрошуються герої наступної казки. (Звучить музика)….
Вчитель. Жила собі маленька дівчинка. Бабуся на день народження подарувала їй гарненьку червону шапочку. І відтоді усі стали називати дівчинку Червоною Шапочкою. Одного разу пішла Червона Шапочка навідати хвору бабусю. Дорогою до бабусиної хатинки зустріла вона Вовка.
Вовк. Куди йдеш, Червона Шапочко?
Червона Шапочка. Йду до своєї бабуся й несу й пиріжки.
Вовк. І я хочу навідати твою бабусю.
Червона Шапочка. Ходімо.
Вчитель. Вовк побіг коротким шляхом. Підступом потрапив він у бабусину хатину й проковтнув стареньку. А сам приготувався до зустрічі з Червоною Шапочкою.  (Вовк сідає на стільчик, загортається в хустку).
Червона Шапочка. Добридень, бабусю! Я принесла тобі пиріжків.
Вовк.  Заходь, онучко, сідай біля мене.
Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі руки?
Вовк. Щоб міцніше обіймати тебе, дитя моє.
Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі вуха?
Вовк. Щоб краще чути тебе, дитя моє!
Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі очі?
Вовк. Щоб краще бачити тебе, дитя моє!
Червона Шапочка. Бабусю, чому в тебе такі великі зуби?
Вовк. Щоб швидше з’їсти тебе!
Вчитель. Не встала Червона Шапочка і охнути, як Вовк накинувся на неї і проковтнув.
Вчитель. Ви впізнали казку? Кого зустріла в лісі Червона Шапочка?
- Як ви думаєте, діти, яке з правил безпеки життєдіяльності порушила дівчинка?
(Не можна вступати в розмову з незнайомими, розповідати їм про те, куди ідеш).
- А як ви гадаєте, які права дитини порушені в цій казці?
(Права дитини на життя. З Червоною Шапочкою сталася біда, бо дівчинка була дуже довірлива. До речі, коли Вовк проковтнув бабусю, він зайняв її житло. Чи мав Вовк на це право? Кожна людина має право на житло. Ніхто не має право силоміць забиратись у наш дім. Дорослі і діти, мають почуватись у себе вдома у повній безпеці.)
4.Снігова королева з казки Г.-К. Андерсена «Снігова ко­ролева» викрала хлопчика Кая, що мешкав у маленькому будиночку з бабусею, і відвезла його у свій величезний льодовий палац. Вона обіцяла йому подарувати увесь світ! І пару ковзанів на додачу. Хто знає, може вона хотіла хлопчикові добра? А чи мала вона право забирати, викра­дати Кая з рідної домівки?(відповіді учнів…)  Діти мають жити зі своїми батьками, і нікому не дозволено їх розлу­чати.
  5. За народною казкою «Колобок». Хто в цій казці скоїв найнебезпечніше правопорушення? Чому ви так вважаєте?
    (Найнебезпечніше правопорушення, а точніше злочин, у цій казці скоїла Лисиця, яка заманила Колобка, з'їла його і тим самим позбавила життя (вбила), відібравши таким чином у нього одне з найдорожчих прав – право на життя, яке закріплене ст.3 «Конвенції про права дитини»)
  6.Наша подорож триває далі. Запрошуємо героїв наступної казки.
   (Звучить музика),..
   (Появляється Білосніжка). Вона ходить по галявині і збирає квіти).
   Вчитель. Давно колись жила маленька принцеса на ім’я Білосніжка. Вона була лагідна, добра і гарна. Жила вона зі злою мачухою королевою.
    (Виходить королева з люстерком, милується собою. Білосніжка сідає і розглядає квіти).
    Королева крім себе нікого не любить і вважала себе найвродливішою та найрозумнішою у всьому королівстві.
  Королева. (милується в люстерко).
  -Чи ж я в світі наймиліша
    Найгарніша, розумніша?
         Вчитель. А люстерко їй відповідає                                                                                        
            Ти чудова слів немає,
       Але є у нашім краї   
      Диво справжнє – гарне й ніжне
     І це диво – Білосніжка.
     І тоді королева покликала вірного слугу.
        Королева. Заведи принцесу в хащу 
     В темряві одну залиш.
     Там страшні у звірів пащі –
     Їй додому не прийти.
     (Слуга забирає Білосніжку, мачуха теж виходить).
     Вчитель. – Дякуємо казковим героям.
     -То яка назва цієї казки? Чому мачуха наказала відвести Білосніжку до лісу?
     -Які права дитини тут порушено?
(Головне право – право на життя, А ще ми знаємо, що жодна дитина не може бутис кривдженою і зневаженою).
7.У казці А.Ліндрен «Малюк і Карлсон, який живе на даху», Фрекен Бок не поважала і не любила дітей. Вона примовляла: «Нічого, нічого! В мене і діти, і собаки швиденько стають шовковими!».          
- А-ну згадайте, діти, яке ім'я придумав їй Малюк? Правильно, домомучительниця.                           Чи мала вона право з ним так пово­дитися?(відповіді  учнів….).
8. А тепер пригадайте, що поєднує героїв казок «Гуси - лебеді», «Дідова і бабина дочки», «Снігова Королева». (Це з рідними людьми мамою і татом.) Батьки є найдорожчими для вас, життя без яких ви не уявляєте. Конвенція забороняє будь – кому розлучати дітей з батьками, гарантує допомогу дітям, які залишились без батьківської опіки, захищає дітей поганого відношення у родині. Ще одне з наших прав – це право на захист від будь-якої форми насильства. 
ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ і ні батьки, ні знайомі, ні вчителі не мають права вас бити та ображати, вони будуть покарані за законом.
 9. Всі ви знаєте казку «Лисичка і журавель». Яке правило порушила Лисичка у цій казці?(правило гостинності).                                                                                       
 Наша казкова подорож закінчилась. Я дякую вам за те, що ви виступили як справжні дорослі захисники дітей і правильно захищали права казкових героїв.  

Немає коментарів:

Дописати коментар