неділя, 26 січня 2014 р.

Виховний захід "Декларація прав дитини"

Тема: "Ніхто не має права ображати людину. Декларація прав дитини."

Мета:
Ø     формувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини;
Ø     з'ясувати обов'язки та права дітей;
Ø     виробля­ти та коригувати  навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопору­шень,
Ø     уміння протистояти негатив­ним впливам;
Ø     формувати повагу до держави, до її органів.
Обладнання: Декларація прав дитини; ілюстрації; костюми казкових героїв: столи з написами «позивач», «відпо­відач», «судця»; дерев'яний молоток; скринька; дзеркальце.
Вчитель.—  Сьогодні у нас незвичайна тема  «Ніхто не має права ображати люди­ну. Декларація прав дитини».
А чи знаєте ви, хто є найголовнішою людиною на планеті Земля?
     Подивіться у скриньку і скажіть, кого ви там бачите. Посміхніться тому, кого ви бачите, (Два учні  по черзі заглядають у скриньку і бачать там себе — на дні скриньки лежить дзеркало.)
—   Щойно ви посміхнулись найголов­нішій людині на Землі!
Людина — найцінніший скарб. Ко­жен із вас — особистість, і саме такої людини, як ви, більше на Землі не­має і не буде.
—  Права дитини — це певні можливос­ті, що надаються вам, дітям (до 18 ро­ків), для того, щоб жити і дорослішати, Інакше кажучи те що  ви можете робити і в чому вам не можуть відмо­вити, щоб повноцінно жити.
   Життєвий досвід не тільки свідчить, але й учить, що не буде дітей — не існуватиме й держави. Діти — дзер­кало будь-якої держави, її майбутнє. Кожна держава любить дітей і піклу­ється про них. І проявом цього була 44 сесія Генеральної асамблеї ООН, У 1959 році було прийнято Деклара­цію прав дитини. А в 1989 році всі прогресивні країни світу, у тому чис­лі й Україна, підписали Конвенцію прав дитини.
    Що означають слова «конвенція» та «декларація»?
Словникова робота
Декларація — документ, у якому ви­кладено важливі правила, обов'язки для всіх людей.
Конвенція — лат. слово. Це угода, між­народний договір із певних питань. У даному випадку — з питань прав дитини.
  Усі ви добре знаєте ці права. Да­вайте зараз їх згадаємо  їх: (2учні називають і прикріплюють  до плакату:  «Я маю право» різнокольорові папірці на яких написано права)
• право на життя;
• право на любов та піклування;
• право на захист від викрадення та продажу;
• діти рівні в своїх правах;
• діти не повинні стати жертвами насильства;
• право на розвиток талантів;
• право на відпочинок;
•  дитина не повинна бути скрив­джена;
•  дитина не повинна залучатись до непосильної фізичної праці;
•  право на власну думку;
•  право на об'єднання;
•  право на медичну допомогу;
•  право на освіту та навчання;
•  право на повноцінне харчу­вання;
•  право на інформацію;
•  право на захист від наркоманії;
• діти не повинні залучатись, до вій­ськових дій.
А тепер ми з вами проведемо вікторину.
Основний Закон України – це … Конституція.
День Конституції ми святкуємо … 28 червня.
Гербом України є … Тризуб.
Величальна пісня, що лунає під час урочистих зібрань і великих свят називається … Гімном.
Державним Гімном України є пісня … “Ще не вмерла України ні слава ні воля”.
Авторами Державного Гімну є … Павло Чубинський, Михайло Вербицький.
 Державними символами України є … Державний Гімн України, Герб України, Державний Прапор України.
Кольорами Державного Прапору України є … жовтий, блакитний.
Що означає жовтий колір … могутність, сила, багатство, пшеничні лани.
Що означає блакитний колір ….небо, мир, вірність, чесність.
         Мовна хвилинка:
1.В якій державі ми живемо?
2.Яке місто є столицею України?
3.Хто керує нашою державою?
4.Як звати Президента України?
5.Хто затверджує нові закони нашої держави?
6.Як називається наш край?Його  історична  назва.
7.Назвіть обласний центр Львівської  області?
Гра «Спіймай правило»
Повторили всі права,
Тепер у нас буде гра,
Якщо право є в законі
Дружно плеснемо в долоні.
     А якщо його нема –
буде в класі тишина.
         Усі діти мають право на любов і турботу.
          Кожна дитина має право їсти тільки чіпси і хот-доги.
         Діти, які добре ставляться до своїх батьків, повинні одержувати від них особливу     увагу.
         Кожна дитина може вживати погані слова, якщо вона того захоче.
        Особлива турбота дітям біженцям.
        Діти мають право вільно висловлювати свої погляди.
9. Хтось з великих людей дуже влучно зауважив,що наклеп - це спроба вбивства. А що саме намагається вбити будь-який наклепник? (гідність,честь людини)
10. Якою повинна бути вихована людина? (чемною, ввічливою, щирою, тактовною) 
…..Ви сидите в автобусі біля вікна і з цікавістю дивитесь на будинки. В автобус заходить жінка з дитиною. Що маєте зробити ви?(Треба встати й доброзичливо запропонувати їм сісти.)
11.Ви зустріли на вулиці дівчину-однокласницю. Вона йшла із магазину і несла важку сумку. Що повинні зробити Ви? (Треба сказати: «Дозволь тобі допомогти. Мені це зовсім не важко») 
12.Що сказав поет неправильно? На перерві з краю в край
Коридорами гасай,
Смикай всіх дівчат за коси
І ходи по партах босий.
А як пролуна дзвінок,
То побіжать всі на урок,-             
Став зненацька їм підніжки,
Хтось впаде,посмійся трішки….
13. Цікаво, що ви скажете про випадок,який трапився в  якомусь класі,якоїсь школи:
У нас жартун у класі є.
Усім він  прізвисько дає.                                                                                      
Каже: «Я мастак до жартів!                                                                                           
Та чого ті жарти варті?                                                                                           
Зве він «Савою»-Савенка.                                                                          
«Головою»-Головенка.                                                                                                         
А Саченкову-«Сачок».
Маслаченка-«Маслачок». 
Не скаже друзям він по школі 
Володя, Ліда, Валя, Толя. 
А тільки: Вовка, Валька, Лідка.
І так щодня,ми цьому свідки…….
14.ІНСЦЕНІЗАЦІЯ ОПОВІДАННЯ В.СУХОМЛИНСЬКОГО «СПИСАВ ЗАДАЧУ»
Павлик прийшов до школи стурбований. Вдома він не міг розв'язати задачу. Прийшов, щоб у когось списати. Бо працювати сам не любив. Прийшла відмінниця Зіна. Павлик попросив у неї списати, бо, мовляв, у самого не вийшло. Зіна дала Павлику свій зошит. Павлик почав бувати. В третій дії він помітив у Зіни помилку. Там, де треба було написати 23, Зіна написа­ла 32.
У своєму зошиті Павлик написав правильно, а Зіні не сказав, що у неї помилка.
Наступного дня вчителька принесла зошита після перевірки.
— У Павлика — п'ять, — сказала вчи­телька.
— Молодець, Павлику, добре  попрацював над задачею. А в тебе,Зіно,чотири. Помилку впусти­ла.
Зіна  зблідла.   Вона  глянула  на Павлика. Павлик почервонів і схилив голо­ву над партою.
Проблемне запитання
Чому Павлик опустив голову і почервонів?
Кожна людина має не тільки права, але й обов'язки перед суспільством, у якому живе, і повинна поводитися так, щоб її пра­ва і обов'язки не заважали правам і свободам  інших  людей.                                                                                                                  
15. Яке правило  порушила дівчинка з вірша М.Пригари «Тихенька дівчинка»? 
Чого  це на мене так сердяться в школі?   
Та  ж  я не чіпаю ніколи нікого.
Ні з ким не сварюся,сиджу собі тихо,
А з цього виходить одне  лише  лихо.
Оце я сказала – така в мене звичка,-
Що в Галі,як мишачий хвостик,косичка.
Що в Каті спідничка – неначе з рогожі,
Та ще й черевики на човники схожі,
Що в Тані волосся нечесане досі,
Що очі в Мар’янки маленькі та косі,
Що в зошиті в Лесі самі тільки плями:
Напевне,бруднющими пише руками.
Я ж правду кажу їм…І що тут такого?
Та я ж не чіпаю ніколи нікого.
Сиджу собі тихо і в школі і вдома,
І чом вони сердяться всі – невідомо!
Розглянемо декілька життєвих си­туацій.
Кожній групі дається окреме завдання (ситуація).
Ситуація 1. Настя допомагає мамі розносити пошту. Вона цікавиться життям своїх друзів, а тому іноді пе­речитує листи та листівки, адресо­вані іншим.
—  Яке право вона порушує?
Ситуація 2. 9-річний Сергій написав вірші й хотів надіслати їх у дитячий журнал. Але його старший брат за­уважив: «Даремно посилаєш, ти ж не­повнолітній, не можеш бути автором, і тому твої вірші не надрукують».
—  Чи правий старший брат?
Ситуація 3. Якщо до класу прийшла дівчинка-інвалід, як ви по водитиметься? (Особлива увага дітям-інвалідам)
Ми з вами познайомились з порушенням прав дитини, з правами дитини,певними правилами. 
Група «Дослідницька» працювала над порушенням прав  дітей в Україні. Надамо їм слово.
1. Сьогодні в Україні понад 96 тисяч дітей не мають батьків. При цьому 86 тисяч цих дітей втратили бать­ків не через смерть — батьки від­мовилися від своїх дітей.
2. В Україні кожна двадцята дити­на змушена самостійно заробля­ти гроші.
3.В Україні 145 тисяч дітей не ма­ють де жити, жебракують, бродя­жать.
4. 136 тисяч хворих дітей-інвалідів не можуть своєчасно отримати медичну безкоштовну допомогу. Ось у нас утворилась ціла галерея картинок, що свідчать та  повідомля­ють про права дітей. А хто пору- шує ці права, той має відповідати за зако­ном через суд.
 А зараз  ми з вами  відвідаємо залу суду, де розглядатиметься декілька судових справ із питань порушення прав дітей.
Сюжетно – рольова гра  «Судові справи»
Справа І
Позивач: Червона Шапочка -…..
Відповідач: Вовк - …
Справу веде судд….
Діти - «герої» займають відповідні місця:
 стіл судді, дерев'яний моло­ток.
Червона Шапочка. Ваша честь! Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, я зустріла Вовка. Він ска­зав, що він чуйний, добрий, що він також хоче провідати хвору бабусю. Я йому повірила. Ми вирішили позмагатися: підемо різними дорога­ми, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив мене, обманом забрався до хати, з'їв бабусю, а по­тім і мене.
Суддя. Відповідачу, що ви можете сказати про таку заяву. Це правда?
Вовк. Ваша честь! Це правда! Але я був голодний, а я маю право на пов­ноцінне харчування!
Суддя. Усе зрозуміло! Навіть не­має потреби йти до нарадчої  кімна­ти! Оголошується рішення суду! (Удар молотком.)
По – перше, Ви, шановний (до Вовка), порушили головне право дитини — право на життя!
По-друге, Ви незаконно ввірвали­ся до чужої оселі. Тому Ви вважаєте­ся винним у злочині. Суд зобов'язує Вас вивчити права дітей і рекомендує харчуватися тільки рослинною їжею. Рішення прийнято! (Удар.)
Виходять Червона Шапочка і Вовк, ста­ють перед дітьми.
Червона Шапочка. У май­бутньому я не буду такою довірли­вою до незнайомих і не буду з ними навіть розмовляти!
Вовк. Виконуватиму рішення суд — буду вегетаріанцем!
- Які права дитини порушив Вовк? Чи потрібно спілкуватися з незнайо­мими людьми? Чи правильне рішен­ня виніс суддя?
Та чи прислухається до цього рішен­ня Вовк?
Справа 2
Позивач: Герда - …..
Відповідач: Снігова Королева - …..
Справу веде суддя: ……
Герда. Ваша честь! Снігова Коро­лева викрала мого названого бра­та Кая, зачарувала його і залишила жити в своєму кришталевому пала­ці. Скільки сліз я пролила, всі на­віть повірили, що Кая немає в жи­вих, що, можливо, потонув у річці. Потім, шукаючи його, я подолала ба­гато перешкод.
Снігова  Королева. Я — Ко­ролева! І не маю відповідати ні за що! І потім, він сам прив'язав свої санча­та до моїх саней.
Суддя. Шановна! Хто б Ви не були, але маєте відповідати перед законом!
Снігова Королева. Нічо­го поганого я не скоїла! Хлопчикові я бажала лише добра! Я обіцяла йому увесь світ і пару ковзанів!
Суддя. Це лише Ваша думка. Але дитина має право на власну думку, а Ви його зачарували і позбавили його прав! У вас є ще щось у своє ви­правдання?
Снігова Королева. Я не винна!
Суддя. Оголошується рішення суду! (Удар.) Відповідач порушила право дитини на захист від викрадення, по­збавила права дитини на власну дум­ку. Суд зобов'язує Вас вивчити і зна­ти права дітей. Рекомендує взяти собі на виховання і догляд дитину-сирітку і дбати про неї, адже таким діткам, що не мають батьків, потрібна особлива увага! Але без усяких чарів, шановна! Рішення прийнято! (Удар.)
Виходять Герда і Снігова Королева (з-за кафедри).
Герда. Будьте обережні з незна­йомцями! Не впускайте в .будинок, коли немає вдома батьків, не сідай­те в машину до незнайомих, не бе­ріть від них гостинці, не гуляйте да­леко від своєї домівки!
Снігова Королева. Я при­слухаюсь до рішення суду і візьму собі на виховання дитину-сирітку.
— Які права дитини порушено в цій судовій справі?
— Сподіваюсь, що Королева прислу­хається до рішення судді й візьме собі на виховання дитину-сирітку.
Справа З
Позивач: Буратіно
Відповідач: Карабас-Барабас
Справу веде суддя:
Буратіно. Ваша честь! Я по­даю позов на жорстокого Карабаса-Барабаса.
Він тримає у неволі малих акторів, жи­вуть вони у тісній скрині, важко пра­цюють на нього, а він ще й погрожує величезним малахаєм, б'є, знущається привселюдно, залякує, що вб'є!
Суддя. Досить! Відповідайте, Карабасе!
Карабас-Барабас. Вони — моя власність, що схочу з ними, те й зроблю! Я — їх господар! І маю на них право!
Суддя. Багато прав на цих дітей Вами порушено!
Карабас-Барабас. У мене на них свої права!
Суддя. Досить! Оголошується рі­шення суду. (Удар.) Усі держави, в тому числі й наша, забезпечують за­хист дітей від завдання їм фізичної, моральної та психологічної шкоди, від жорстокого ставлення, експлуата­ції. Ви грубо порушили ці права. Суд зобов'язує Вас вивчити права дітей і ніколи не порушувати їх! Рекомен­дую розвивати талант, здібності Ва­ших акторів, вони мають на це пра­во! Без грубощів, насильства, в межах Конвенції ООН!
Виходять Буратіно і Карабас-Барабас.
Буратіно. Я задоволений, що прийнято міжнародну Конвенцію про права дитини, яка втихомирює ось таких Карабасів-Барабасів!
Карабас - Барабас.«Не кнутом, а пряником»,— ось мій новий девіз роботи з малими акторами. А ще: «Дорогу — талантам». Я їх виведу в люди! Вони мають на це право!
- Які права дітей порушив Карабас-Барабас?
— Карабас-Барабас припинить обра­жати своїх маленьких акторів, розви­ватиме їх талант та здібності.
Справа 4
Позивач: Попелюшка -….
Відповідач: Мачуха - ……
Справу веде суддя: - …..
Попелюшка. Ваша честь! Життя з моєю Мачухою та її двома доньками стало нестерпним. Вони мене нена­видять. Усю брудну роботу виконую я: і перу, і прибираю, у той час, коли сестри лише сплять та крутяться пе­ред дзеркалом. Я вбрана в лахміття, а вони — в гарних дорогих сукнях. Я сплю на горищі в соломі, а се­стри — в розкішних кімнатах, на пу­хових перинах.
Суддя. Відповідайте, відповідачу, що Ви скажете на цю заяву?
Мачуха. Це моя сім'я, і я сама в ній розберусь!
Суддя. У Попелюшки є права, і Ви їх порушуєте. За це Ви відповідатим­ете за законом! Відповідайте, чому Ви так поводитесь з пасербицею?
Мачуха. Я ненавиджу її за красу! Поряд із нею мої власні дочки зда­ються негарними!
Суддя. Суду все зрозуміло. Оголо­шується рішення суду. (Удар.)
У Конвенції ООН про права дити­ни зазначено: діти мають рівні пра­ва, не повинні залучатись до важкої, непосильної праці, мають право на відпочинок, дитина не повинна бути скривджена. А головне — має пра­во на любов та піклування! Ви пору­шили цілу низку прав Попелюшки і визнані винною. Суд зобов'язує вас вивчити права дитини і радить не по­рушувати їх, інакше з Вами трапить­ся те саме, що з Мачухою з казки «12 місяців» — Ви перетворитесь на собаку! Рішення прийнято!
Виходять Мачуха і Попелюшка.
Попелюшка. Дорогі друзі! Ви­вчайте і знайте свої права!
Мачуха. Я не хочу перетворюва­тись на тварину, а тому більше ніко­ли не ображатиму свою пасербицю Попелюшку!
— Які права дитини порушено в цій судовій справі?
— Звісно, мачуха більше ніколи не ображатиме Попелюшку, адже вона стане принцесою.
Справа 5
Позивач: Цариця - ….
Відповідач: Цар Салтан - ……
Справу веде суддя - …..
Свідок - ……
Ткаля -…..
Повариха - …..
Цариця. Ваша честь! Цар Салтан жорстоко повівся зі мною та з моїм новонародженим малям. Він наказав посадити в бочку, засмолити, поко­тити і пустити в океан.
Суддя. Відповідачу, що Ви скаже­те на цю заяву?
Цар. Я тоді перебував на війні. Я отримав новину, що цариця на­родила не то дочку, не то сина, не то мишку, не то жабку, а якесь не­відоме звірятко! Я спочатку розгні­вався, але ж послав грамоту, щоб че­кали мене для законного рішення! У мене є свідок!
Суддя. Позвіть свідка відпові­дача! (Заходить свідок.) Назвіться, будь ласка.
Свідок. Я — царський поштовий посланець. Я дійсно від Царя при­ніс грамоту, про яку він каже. Але ж ткаля і повариха звеліли мене обібра­ти, напоїли і дали мені іншу грамоту, в якій велілося вкинути царицю з ма­лям у море-океан.
Суддя. Знайдіть і приведіть сюди ткалю і повариху! (Заходять.)
—  Отже, це ви своїми незаконни­ми діями, обманом позбавили пра­ва немовляти на життя! Ви позбави­ли його усіх прав:
•  на життя;
•  на медичну допомогу;
•  на навчання;
•  на розвиток талантів;
•  на повноцінне харчування
Ви позбавили волі дитину! Оголошую рішення суду! (Удар.)
Суд зобов'язує вас обох вивчити пра­ва дітей і ніколи їх не порушувати!
 І радить вам не заздрити іншим лю­дям, а щиро радіти за них.
Усі йдуть.
Цариця. Я дуже рада, що наказ про загибель мене та моєї дитини видав не цар Салтан.
Цар. Я — голова всього царства, не можу позбавити дітей усіх прав!
Ткаля. Ми зрозуміли, що заздрість— погана риса!
Повариха. Ми дуже раді, що все склалося, як у казці, і нас вибачили
— Цілу низку прав було порушено проти дитини та її матері. Згадайте, які це права.
—  Заздрість — це дуже погана риса, і тому герої казки О. Пушкіна попла­тилися за це. Сподіваюся, що вони усвідомили свої помилки і більше ні­коли їх не повторять.
 Якщо права людини порушені, то куди вона може звернутися  за захистом своїх прав?
Вчитель. Ст. 55 Конституції України, де запи­сано, що кожна людина, має право звертатися до суду для захисту своїх прав, а також оскаржувати в суді рі­шення, дії або бездіяльність органів державної влади, місцевого само­врядування, їх посадових та службо­вих осіб. В Україні створено спе­ціальний орган для захисту прав людини — Уповноважений ВР Ук­раїни з прав людини, до якого ма­ють право звертатися особи у разі порушення їхніх прав. Комітет з прав людини ООН (був створений в 1977 р., Україна визна­ла його повноважним в 1990 р.) — якщо людина вичерпала всі можли­вості судового захисту у своїй країні.    мЄвропейський суд з прав людини почав працювати з 1959 р. і грома­дяни України одержали можливість звертатись до нього з 1997 р. Комісар з прав людини Ради Євро­пи — стежить за дотриманням прав людини в державах, що є членами Ради Європи.
Завдання . Скажіть ,якщо комусь із ваших однолітків чи особисто вам потрібна допомога, слушна порада щодо ваших прав, або ви почуваєтесь у небезпеці, куди звертатися по допомогу? ..(відповіді учнів).
Вчитель. Коли з вами трапляється щось погане, вас кривдять, принижують, жорстоко карають, примушують до непосильної праці, ви повинні звернутися  по захист до батьків, родичів, вчителів. 
ПАМ’ЯТАЙТЕ!!!
Якщо Вас образили на вулиці, ти можеш попросити захисту у:
*   Батьків
*   Вчителів
*   Міліціонерів
*   Інших дорослих людей
Якщо порушуються ваші права в сім’ї, в школі, на вулиці, можна звернутися до комісії і захисту прав дитини, в нашому районі,області,їм можна будь-коли зателефонувати і звернутися по допомогу.
Якщо вам потрібна допомога, серйозна порада, якщо порушені ваші права звертайтесь до:
- дорослих осіб яким довіряєте;
- соціального педагога школи;
- психолога у школі;
- служби у справах неповнолітніх у м. Сокаль  тел.
- управління у справах сім’ї, молоді  та спорту у Львівській області  тел. (032) 299-92-64;
- громадських організацій, що опікуються проблемами порушення прав дитини:
центру «Підліток і сім’я» у м. Львові  тел. 52-72-27;
- міліції за телефоном 102;
      Телефонуйте на Всеукраїнську дитячу лінію    8 800 500 21 80 (дзвінки безкоштовні)
Якщо хтось примушує Вас до якихось дій чи спілкування, а Ви цього не хочете:
НАВЧІТЬСЯ ГОВОРИТИ  «НІ!»
1. Просто і впевнено скажіть «НІ!»
2. Повторюйте. Повторіть неодноразово «НІ!»
3. Ідіть геть. Якщо хтось продовжує чинити на Вас тиск, скажіть: «Ні, мені  потрібно йти.»
4. Пожартуйте.
5. Знайдіть причину: «Ні, я не буду цього робити, тому, що…»
6. Залучіть союзника. Зверніться до того, хто є поруч: «Ви знаєте, він мені пропонує…», «Допоможіть пояснити йому,що я не зобов’язана»
7.Зверніться до якогось авторитету:«Я знаю,що він  так ніколи не зробив би, а він для мене авторитет».
8. Посилайтесь на стан здоров’я, стать і т.д.: «Ти знаєш, я сьогодні не дуже добре почуваюся, тому не робитиму цього»,  «Мені це не пасує, бо я – дівчина».
9. Застосуйте погрозу: «якщо ви будете наполягати, то я скажу (напишу, закричу, зателефоную і т.д.)
Учень:                        Хоч ми малі ще школярі
Та в нас закон є і права.
І ми навік запам’ятали.
Із Декларації слова:
Всі діти вільні і всі рівні.
І треба дружно всім  нам жить
То ж ми ще змалечку вчимося
Всіх поважати і любить.
Вчитель.         Права дитини
Ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
Напевне знати в наші дні:
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам’ять
Порадь і друзям почитать
Хай прочитають тато й мама
Закони всім потрібно знати!          
Будь добрим  сином чи дочкою,                                              
Поганим  вчинком не  зганьби 
Ти роду власного ніколи.                                                                 
Люби свою сім’ю і школу,                                                        

Свою Україну люби!

Немає коментарів:

Дописати коментар